Voor de Maand van de HIFI heeft HiFi.nl een nieuwe rubriek in de serie ‘5 Vragen aan…’, waarin ze vanuit de redactie 5 vragen aan Nederlandse en Belgische hifi-winkels, -merken of -importeurs. Waar zijn zij het meest trots op? Wat onderscheidt hen van de concurrentie? En wat moet jij als hifi-liefhebber echt eens gehoord hebben? In deze editie zetten zij de spotlight op D&D Audio!
1. Hoe is D&D Audio ontstaan?
‘Voor het ontstaan van D&D – zo’n 14, 15 jaar geleden – moeten we iets verder terug in de tijd.’ Hennie Dolleman doelt dan op de ruim kwart eeuw aan ervaring die hij voorafgaand aan D&D opdeed – als vertegenwoordiger, verkoper en later directeur en eigenaar van Wagner & Wagner, met name bekend van de distributie van luidsprekermerk Magnat.
‘Het Magnat Plasma luidsprekersysteem, in de volksmond ook wel Zingende Vlam geheten, bood een geluidsweergave ‘zoals men die nog niet eerder beleefd had’. ‘Gebouwd met de elektronica van morgen’ en ‘het resultaat van een der revolutionairste ontwikkelingen in de hi-fi-geschiedenis’ waren twee andere slogans die rond de Zingende Vlam, de MP-X-101, gonsden. Niet voor niets zocht het Duitse merk representatie om het unieke, volledig elektronische weergavesysteem – met een fraai prijskaartje van zo’n 8.500 gulden – op de Nederlandse markt te introduceren. Het bleek de basis voor een lange en vruchtbare samenwerking.’
Andere voorbeelden uit de jaren bij Wagner & Wagner zijn de mooie kabels van Monitor PC (nu Inakustik), of hoe hij samen met onder meer Ad Visser het medium ‘compact disc’ aan de man bracht, en ‘cd-ready’ luidsprekers. Maar ook hoe de massamarkt in de jaren 90 instortte. Hoe ontwikkelingen op geopolitieke en economische schaal van invloed waren op de stand van zaken in Nederland en ver daarbuiten. Hoe Magnat uiteindelijk ondergebracht werd bij het Amerikaanse Audiovox, waar platte televisies, mp3’tjes en autoradio’s met klapschermen minstens zo belangrijk waren als de audiofiele oplossingen uit Duitsland. En hoe dat uiteindelijk een wissel getrokken heeft op de samenwerking, omdat een ‘package deal’ van al dat aanbod voor een echte hifi-liefhebber geen realistische optie was.
2. Tijd voor een nieuwe uitdaging dus?
‘Inderdaad. Maar dat verdient ook nog wel een beetje uitleg. D&D Audio was, voordat het écht D&D Audio werd, in de basis geen importeur- maar een agentschap. Met serieuze merken als Stax, Bryston en natuurlijk Clearaudio werd daar wel een basis voor gelegd, maar in die beginperiode – medio 2007 – was Hennie vooral weer vertegenwoordiger. Niet in de laatste plaats van Siltech en de imposante Pantheon XX luidspekers, die dankzij het hoog oplossend vermogen een bijzonder fraai en levensecht geluidsbeeld neerzetten. Een imposante Clearaudio platenspeler (de Statement) voorzag de Bryston versterkers van signaal die op hun beurt de Pantheon XX luidsprekers aanstuurden – geen verkeerde set.
‘Terugkijkend op dat jaar is het vooral het vertrouwen van en de aansporing door Edwin en Gabi Rijnveld geweest, het echtpaar achter International Audio Holding, dat me ertoe gezet heeft om D&D officieel te lanceren. Uiteraard met hun twee pioniersmerken, Siltech en Crystal, als eerste namen, maar óók met het Duitse Clearaudio én het Britse Roberts Radio.
3. Hoe zie jij je rol als importeur?
‘In de eerste plaats heb je dan de teugels heel wat steviger in handen dan bij een agentschap, en kun je vanuit een opnieuw zelf samengesteld aanbod van merken en producten je eigen keuzes maken.’
Het starterspakket aan internationale merken bleek een uitstekend basiskwartet voor de VAD-show van 2008, de landelijke introductie van D&D Audio, maar opende al snel ook de deur voor nieuwe stappen. Toevoegingen als Cabasse, bijvoorbeeld. De opvallende Deense audiokunstwerken van Davone. En later ook de elegante hoofdtelefoons van Aëdle, want behalve analoge oplossingen (kabels, platenspelers en speakers) en de digitale oplossingen van Cabasse en Roberts Radio is er ook ruimte voor persoonlijke hifi zoals headsets (en later inderdaad ook DAP’s: digital audio players voor in je broekzak).
Anno nu is er bij D&D een scherpere focus op een smaller pakket aan merken, allen geselecteerd om hun kwaliteit in verschillende vakgebieden; Crystal en Siltech als Neerlands trots in high-end audiokabels, luidsprekers en versterkers, Devialet op vlak van digitale versterking en streaming, Astell&Kern als hoogvlieger in de wereld van hi-res audio voor onderweg, en natuurlijk het Duitse Clearaudio en het Engelse SME om hun vinylspecialismen. ‘Stuk voor stuk merken met een grote dosis uitstraling in combinatie met fantastische prestaties. Met dit prachtige merkenpallet weten we het hart van menig muziekliefhebber op hol te brengen.’
Een leuke quote over die rol als importeur komt uit de hoek van Rhapsody uit Hilversum, en dan specifiek over de recente aanwinst van laatstgenoemde analoogspecialist: SME. Harry van Dalen: “Een importeur moet echt iets bijdragen en verstand van zaken hebben, en ik moet er vooral goed mee door één deur kunnen, want ik ben te oud voor mensen waar ik niets mee kan – bij Hennie is het voor mij alle drie, dus toen hij met SME aan de slag ging, was ik meteen geïnteresseerd.” Het hele verhaal over de komst van SME bij Rhapsody lees je hier.
4. De vroege komst van Devialet in de lage landen – hoe zat dat ook alweer?
‘Een bepalende ontwikkeling in de groei van D&D diende zich al vroeg aan met de komst van de digitale game changers uit Parijs: Devialet. ‘Op de CES van 2010 besloot het lot om de Fransen met hun D-Premier naar de stand van Siltech en Crystal te sturen, om die baanbrekende versterker en toekomstige CES Innovation Award-winnaar eens aan een paar Arabesque-speakers van Crystal te koppelen. En of dat een match was!’
De paar minuten speeltijd waren voor Hennie voldoende om zich aan het merk te binden en Devialet met veel plezier in Vlaardingen een warm welkom te heten. Inmiddels is hij zelf dan ook in Parijs kind aan huis, waardoor de nieuwste innovaties steeds snel ook op de Nederlands markt te vinden zijn.
In de categorie ‘digitale revolutie’ wil Hennie het ook graag hebben over Astell&Kern, de mobiele alleskunners die hij al in het najaar van 2016 naar Nederland haalde. ‘Het van origine Koreaanse merk heeft zich sinds de jaren 90 gespecialiseerd in de ‘digitale entertainmentindustrie’, fabriceert voornamelijk technologisch geavanceerde consumentenproducten op het gebied van digitale muziek én is een mooi voorbeeld van de slimme maar kritisch geselecteerde variatie in ons merkenpakket.’
Hennie (L.) en audiocollega’s bij Devialet in Parijs
5. We sluiten graag af met de ‘jongste’ aanwinst: SME
‘’Jongste’, daar zeg je inderdaad wat. SME – the Scale Model Equipment company – bestaat namelijk al sinds 1946 en houdt zich dus al bijna 75 jaar bezig met de bouw van draaitafels en armen. Een behoorlijke periode, maar dat houdt de Britten niet tegen om op het innovatieve vlak stevig door te ontwikkelen. Sterker, er blijven mooie nieuwe modellen op de markt komen. Ruim een jaar geleden was dat bijvoorbeeld de SME Synergy, de eerste platenspeler van het merk die compleet en aansluitklaar geleverd wordt.’
De SME Synergy is voorzien van een arm – gebaseerd op het eigen Series IV-ontwerp –, een element en een phono-versterker. Dat element is afkomstig van het Deense Ortofon, terwijl de ingebouwde phono zijn oorsprong vindt bij het Zwitserse Nagra en alle interne bekabeling (van zilver!) afkomstig is van het Nederlandse Crystal Cable. Geen verkeerde combinatie dus, maar zeker ook geen raadsel hoe het merk zijn weg gevonden heeft naar Vlaardingen. Daar gaan we nog meer over horen!
Meer uit de rubriek ‘5 Vragen aan…’ lezen?
Bekijk dan HiFi.nl