Review Da Vinci Interconnect van Crystal Cable
Dit is een preview van de recensie van Marshall Nack van Positive Feedback. De volledige review lees je hier.
“Iedereen richt zich op de sensationele dingen die de meeste indruk maken, zoals snelheid, soundstaging en vooral basslag en grip. Dit zijn zeker de eerste hindernissen op weg naar kwaliteitsgeluid. Zorg dat je ze onder de knie hebt en bezoekers zullen je audiokamer verlaten onder de indruk van de uitstekende HiFi.
Maar deze eigenschappen staan niet op de voorgrond wanneer je kamermuziek ervaart. De dingen waar je op let -intonatie en kwaliteit van toonproductie; de samenhang van het ensemble; de interpretatie en communicatie van de partituur- zijn minder flitsend en aandachttrekkend. Als je deze zaken goed voor elkaar hebt, zullen bezoekers je geluidshol verlaten met een opmerking over hoe natuurlijk het klinkt, en die reactie zullen ze hebben zelfs als de eerste reeks hifi-attributen maar matig is. Je hebt geen groot systeem met megawatts vermogen en enorme woofers nodig om kamermuziek weer te geven.
De betrokken geluidsattributen zijn echt heel verschillend. Er is geen regel die zegt dat ze tegenover elkaar moeten staan, maar een systeem dat is samengesteld met de eerste set eigenschappen als doel kan de tweede set over het algemeen niet goed uitvoeren, en omgekeerd. Ten eerste zijn de elementen van de tweede set – details op laag niveau van klankkleur en microdynamiek, timing en coherentie – kwetsbaar en gemakkelijk te compromitteren. Ze behouden is als het beklimmen van de Mount Everest voor het ontwerpteam, wat hoge R&D- en materiaalkosten met zich meebrengt. Hun twee grootste vijanden zijn de gereedschappen die het meest gebruikt worden om de eerste set te bereiken. Nummer één: demping. Tegenwoordig komt alles in aanmerking voor demping: componenten, draden, luidsprekers, audiomeubilair, de kamer, noem maar op. Nummer twee: overmatige controle. Het geluid mag niet vastzitten, het moet vrij bewegen. Het is duidelijk dat de flitsende, extraverte stijl de markt domineert. Producten (of systemen) die kamermuziek overtuigend kunnen reproduceren kom je niet zo vaak tegen. Het ideaal zou natuurlijk apparatuur zijn die beide sets op een hoog niveau kan reproduceren.
Avonturen met Desert Island-kabels
Tijdens mijn reizen ving ik af en toe een glimp op van het naturalisme van de tweede set in geselecteerde showrooms van retailers of in mijn eigen installatie als producten kwamen en gingen. Ik herkende het Monet netsnoer, het eerste product dat ik beoordeelde van Crystal Cable. Hoewel andere PC’s in mijn inventaris het kunnen overtreffen in sommige attributen van de eerste set, bleek de Monet PC een superieur kanaal voor de tweede. Bij het doornemen van de Crystal Cable website vermoedde ik dat dit hoog op de lijst stond voor het team en dat inzicht bleek juist toen ik een vervolg review deed van hun Van Gogh luidsprekerkabel, het volgende niveau hoger in de Art Series. Toen bleef de Da Vinci over, het hoogtepunt van de Art Series. Waar zouden ze me naartoe brengen? Er ging wat tijd voorbij en twee sets Da Vinci XLR interconnects kwamen met de post. Ik installeerde er een tussen DAC en voorversterker, de andere tussen voorversterker en versterkers.”
“With the Da Vinci XLR Interconnects, performance is at the top echelon of both peer groups and came as close to realizing the ideal signal cable as I’ve experienced so far. This is one of the finest cables in the world.”