YG Acoustics Carmel 3 review

Dit is een preview van de recensie op whathifi.com. De hele recensie lees je hier

“Op papier heeft de Carmel 3 van de in Colorado gevestigde speaker specialist YG Acoustics een geloofwaardigheidsprobleem. Ze kosten een fortuin, maar zijn kleine, tamelijk eenvoudige tweeweg vloerstaanders. Ze trekken zeker niet de aandacht in een marktsegment waar de meeste concurrenten aanzienlijk groter zijn en complexiteit over het algemeen als positief wordt beschouwd. Toch hebben we door de jaren heen geleerd dat dingen nooit alleen ‘op papier’ beoordeeld moeten worden, en dat blijkt ook hier het geval te zijn.

Ontwerp & engineering

We hebben de vorige generatie Carmel in 2017 getest en deze bleek een enorm indrukwekkende performer. De belangrijkste verschillen tussen die en deze nieuwste generatie zijn een verandering van tweeter en een volledig herzien crossover-netwerk. De nieuwe 26mm tweeter is slim ontworpen met een gebonden legeringsframe om zijn stoffen dome te versterken, wat stijfheid toevoegt zonder het nadeel van te veel massa. Het stuk aluminiumlegering begint als een 80g billet en wordt machinaal bewerkt tot een roosterstructuur die slechts 0,03g weegt. Alle bewerkingen worden intern gedaan met een precisie die naar verluidt fijner is dan 0,001mm. Dit hybride ontwerp zou vervorming verminderen en de verspreiding verbeteren om een grotere luistersweet spot te bieden.

Een andere belangrijke verandering tussen de Carmel-generaties is het herziene crossover-ontwerp. Dit volledig nieuwe netwerk is ontworpen met behulp van geavanceerde simulatiesoftware en zou de amplitude-respons, fase en fasehellingen tussen de twee aandrijfunits optimaliseren. Opmerkelijk is dat YG enkele cijfers hierover heeft vrijgegeven, en die zijn indrukwekkend: +/- 5 graden van relatieve fase tussen de drivers van 700Hz tot 3.3kHz. Het crossover-punt is ingesteld op een relatief lage 1750Hz, wat suggereert dat de tweeter een goed bereik heeft aan het lagere einde van zijn operationele bereik. De geclaimde voordelen van dit complexe crossover-ontwerp zijn lage vervormingsniveaus samen met uitstekende transiënte respons en lineariteit.

Op dit hoogwaardige prijsniveau verwacht je onderdelen van hoge kwaliteit, en die krijg je met op maat gemaakte metaalfoliecondensatoren, koper-manganinfolieweerstanden en resonantie-gedempte spoelen. Zelfs de circuitlayout is computeroptimaliseerd om ongewenste componentinteracties te minimaliseren en de PCB (printplaat) zelf is een op maat gemaakt ontwerp met lage resonantie.

ygcarmel3Bouw

Verder lijkt deze derde generatie Carmel veel op zijn voorganger, hoewel bijna elk onderdeel is aangepast om de prestaties te optimaliseren. Hij heeft een 103cm hoge afgesloten behuizing gemaakt van nauwkeurig bewerkt aluminiumlegering die op sommige plaatsen tot 35mm dik is. Intern is de kast verstevigd en strategisch gedempt om resonanties te minimaliseren. Er gaat veel werk zitten in het voorpaneel vanaf de herziene golfgeleider rond de tweeter tot de zachte rondingen over het oppervlak. Alle bewerkingen worden intern gedaan en elk kabinet duurt ongeveer anderhalve dag om te maken, wat enigszins de hoge prijs van de Carmel verklaart.

Elke speaker weegt maar liefst 39kg en moet om veiligheidsredenen als een tweepersoonstil worden beschouwd. Er zijn twee standaard afwerkingsmogelijkheden (zwart en zilver), maar het is mogelijk om de Carmel 3 in aangepaste kleuren te krijgen tegen een meerprijs. In het VK is die premie een forse £8800. Het moet worden opgemerkt dat de kleur wordt aangebracht door middel van een gespecialiseerd, meerlaags anodiseerproces in plaats van gewoon schilderen.

De 18,5cm mid/bas-eenheid van de speaker is overgenomen van het vorige generatiemodel, hoewel ook hier verfijningen zijn aangebracht aan de conus en het motorsysteem die de prestaties vooruit helpen ten opzichte van het exemplaar dat we terug in 2017 hoorden. Dit is een BilletCore-driver, wat verwijst naar het feit dat elke 0,2mm dikke, 10g diafragma is vervaardigd uit een massief 2kg billet van vliegtuigkwaliteit aluminium. Deze uitgebreide machinale bewerking kan lijken op obsessieve overkill wanneer de meeste rivalen hun metalen conussen simpelweg uit een platte plaat stansen. Maar YG beweert dat haar aanpak de microscopische stress en onregelmatigheden van het stansen vermijdt, wat zorgt voor meer uniformiteit en structurele integriteit van het diafragma.”

Lees verder.