Astell&Kern A&ultima SP3000T review
Dit is een preview van de review van W. Jennings op ecoustics.com. De hele review lees je hier.
“Astell&Kern blijft de toonaangevende speler in de boutique DAP-markt, waarbij de A&ultima-lijn laat zien hoe goed draagbaar geluid kan zijn als de portemonnee diep genoeg is.
Het meest recente model is de SP3000, die voor het eerst gebruik maakte van de nieuwe Asahi Kasei (AKM) 4499EX DAC-chip en A&K in staat stelde het analoge signaalverwerking volledig te scheiden van de digitale componenten.
Het resultaat van hun inspanningen was zowel visueel verbluffend als muzikaal indrukwekkend. Het luisteren naar de SP3000 was een van die ervaringen die je verwend achterlaat, want zodra je weet hoe goed het kan zijn, is het moeilijk om terug te keren naar de realiteit.
$3.500 USD is een hoop geld voor elk bronapparaat, laat staan voor een draagbare, en dat besef ontging me niet toen ik hem weer inpakte en terugstuurde.
Hoewel ik erg van de SP3000 heb genoten, was mijn persoonlijke favoriet toch de SP2000T; de iets warmere klank die werd gecreëerd door het gebruik van buizen in het ontwerp heeft op de lange termijn mijn voorkeur.
De SP2000T was een opvolger van de SP2000 die een paar subminiatuur pentodebuizen bevat en de gebruiker de mogelijkheid geeft om te kiezen tussen de SP2000-signatuur of een wat meer analoog geluid door de buizen-voorversterker toe te voegen aan het signaalpad.
Voor mij was de SP2000T de beste van beide werelden, omdat ik de digitale modus kon gebruiken voor absolute precisie tijdens het reviewen en de buizenmodus voor puur luisterplezier. Als je dit soort geld uitgeeft, is het belangrijk om zoveel mogelijk gebruiksscenario’s te dekken met één aankoop, dus kreeg de SP2000T mijn voorkeur.
Nou, tot nu toe.
Interessant genoeg zijn de JAN 6418 subminiatuur pentodes, die in de meeste draagbare apparatuur van vandaag worden gebruikt, een van de weinige buizen die vanaf het begin zijn ontworpen voor draagbare, draagbare apparaten (namelijk gehoorapparaten).
Dat is vrij opmerkelijk, aangezien de buis in de late jaren ’50 is ontworpen en sinds 1965 in productie is. Het vooruitstrevende karakter van het ontwerp is behoorlijk intrigerend.
Niet zo lang geleden vroeg Astell&Kern of ik geïnteresseerd was in een snelle review van de gloednieuwe SP3000T, die beloofde de markt opnieuw op zijn kop te zetten.
We waren meteen enthousiast, aangezien de SP3000 al een indrukwekkende upgrade was van de SP2000; als A&K erin geslaagd zou zijn de beste aspecten van de SP3000 te combineren met het buizengeluid dat ik waardeerde in de SP2000T — dan zou dit wel eens de ultieme DAP kunnen zijn van de Koreaanse fabrikant.
De SP3000T wordt geleverd in een luxe houten presentatiedoos met de DAP in het onderste deel en een doosje met de vereiste kabel, hoes en handleiding in het bovenste deel.
De DAP zelf is verstopt achter een sticker over het scherm en verpakt in een doorzichtige zak, zodat je bij het eerste openen van de doos nog niet de volledige ervaring krijgt.
Eenmaal uitgepakt is de speler verbluffend, met een 5,5-inch hi-res scherm dat bijna de volledige voorkant in beslag neemt, en het zilvergeplateerde frame met zijn typische hoekige elementen van A&K dat verschillende kleuren uit de omgeving weerspiegelt.
Op het eerste gezicht lijkt het hetzelfde frame als de SP3000, maar naast elkaar is de nieuwste versie iets groter in hoogte en breedte, dunner, maar wonderbaarlijk genoeg bijna hetzelfde gewicht als het origineel.
De achterkant is heel anders, met een zwart glazen paneel aan de bovenkant dat ongeveer 5 cm bedekt en een houtskoolgrijs paneel met de naam A&K in het onderste deel.
Er is een venster in de cover dat het grootste deel van het bovenste zwarte glazen paneel blootlegt, omdat hier de buizen zitten, en het laat de LED-verlichte buizen zien wanneer ze in gebruik zijn.
Audiopoorten bevinden zich aan de bovenzijde, met van links naar rechts 3,5mm, 4,4mm en 2,5mm poortopties, en de aan/uit-knop zit helemaal rechts.”