“Van grote speakers mag je een grootse weergave verwachten”, schrijft Michael Lavorgna. “Daarom kan een grote luidspreker ook best spannend zijn. “Goed-spannend of slecht-spannend?’, zoals een vriend laatst vroeg. Beide, zou ik normaliter zeggen – maar bij YG Sonja 3.3 is het zéker goed-spannend.” Beangstigend goed, zelfs. “Waarbij de muziek zó krachtig en fysiek aanwezig is dat het echt de potentie heeft om je uit je stoel of bank te blazen.”

Dat belooft wat, deze korte samenvatting van zijn review. Een paar andere highlights:

Ontroerend

“Een van de meest opvallende dingen aan de YG Sonja 3.3 is hun opmerkelijke gevoel van puurheid, alsof al dat aluminium en hightech fungeren als een puur kanaal, een perfecte machine die moeiteloos een elektrisch signaal omzet in energie, van de kleinste nuance tot de grootste bewegingen die alle onderdelen van de luisterruimte in vervoering brachten. Ontroerend.”

Pure muziek

“Terugkomend op het opmerkelijke gevoel van puurheid van de Sonja 3.3, vertaalt deze eigenschap zich hier in een directe connectie met elke laatste druppel van Goncharova’s (het gekozen muziekstuk, red.) schijnbaar grenzeloze creativiteit in compositie en geluid, gecommuniceerd zonder enig gevoel van systeemgerelateerde beperkingen. Gewoon pure muziek. Stem, toon, textuur, nuance en timing werken als één naadloos geheel, waarbij ze een stem en fysieke aanwezigheid geven die in staat zijn de ruimte volledig te vullen en mijn aandacht te overweldigen met zielroerende muziek.”

Conclusie

“Ik verwacht grootse dingen van grote luidsprekers en ik denk dat ik wel mag zeggen dat YG, door middel van serieuze engineering en in-house productievaardigheden, de belofte van de grote luidspreker heeft waargemaakt – zonder de eigenschappen te verliezen die elke geweldige luidspreker geweldig maken. De Sonja 3.3 biedt uitzonderlijke helderheid, een soort onversierde puurheid gekoppeld aan echte full-range prestaties, live-achtige dynamiek, verfijning, nuance en een rijke stem die, alles bij elkaar, de opgenomen muziek tot leven liet komen met een niveau van onbelemmerd realisme dat uitsteeg ver boven de mechanica en machines die verantwoordelijk waren voor de creatie ervan. Bravo!”

Je leest de volledige review hier.