Review Devialet Mania: “Dit is echt je reinste waanzin”
Dit is een preview van de recensie van Ernst Neve uit het Hi-fidelity jaarboek 2023. De volledige recensie lees je hier.
Devialet, door sommigen verguisd, door anderen verafgood. Er lijkt geen middenweg te zijn bij deze audiogigant. Voor mij begon het Franse avontuur pas echt met de komst van de Phantom. Niet dat de glimmende pizzadozen mij niet wisten te bekoren, helegaar niet, de Phantom sprak mij gewoon meer aan. Hij deed mij de broek serieus bollen, zogezegd.
Hun eerste product dat de audiomarkt zag, was de D-Premier. We spreken 2010, zes jaar nadat Pierre-Emanuel Calmel zijn ADH (Analog Digital Hybrid) technologie had uitgevonden. In 2007 richtte hij Devialet op samen met Quentin Sannié en Emmanuel Nardin (inderdaad, van Ulysse Nardin, hét Franse horlogemerk) gelijk de drie musketiers. Een opmerkelijk feit van Devialet is dat zij in drie investeringsrondes circa 200 miljoen euro hebben weten op te halen, een ongekende prestatie in audioland.
De geboorte van een legende
Januari 2015 markeerde het moment dat ik voor het eerst in contact kwam met de Phantom van Devialet in hun kantoor in Parijs. Ik maakte er kennis met het team, het product en de marketingmachine eromheen. Ik werd omvergeblazen. Niet in de laatste instantie door de Phantom zelf. Wat een energie wist dat rare bolleke te produceren! En die energie had ook zijn weerslag in de ontvangst van het product. Dit moest wel de speaker van morgen zijn. Alle hokjes werden door de Phantom afgevinkt. Een unieke verschijning, een unieke verpakking, een uniek product van ongehoorde kwaliteiten. Waarom ik de verpakking noem? Simpel, ook die kende z’n gelijke niet. Als je de Phantom uitpakte, moest je de verpakking openspreiden, waarna de Phantom zich aan je presenteerde al ware hij uit zijn moederschoot tevoorschijn gekomen. Toen ik in februari 2015 mijn artikel publiceerde, sierde moeder Maria die zojuist haar audio-Jezus had gebaard onze cover. Een legendarische cover voor een legendarisch product.
Zoveel Devialet technologie
Uiteindelijk zou het nog tot augustus van dat jaar duren voordat ik de Phantom echt aan de tand mocht voelen. Het beste was boven komen drijven, zei ik gekscherend. Niet in de laatste plaats omdat alle beweringen over de Phantom bewaarheid werden. Streamer on steroids, Sonos killer, science non-fiction, dat soort termen vlogen om de oren. De zwaarste versie had maar liefst 1.100W versterking aan boord, een frequentierespons van 14Hz tot 27kHz en haalde een geluidsdruk van 108dB SPL.
Holy moly!
Eind 2018 zette Devialet met de introductie van de Devialet Reactor de audiowereld nogmaals op z’n kop. Deze mini-me van de Phantom zorgde ervoor dat de betere audio die Devialet ons bracht, beschikbaar werd voor nog breder publiek. En al deze modellen beschikten over die unieke Devialet technologieën, zoals ADH, SAM (Speaker Active Matching), HBI (Heart Base Implosion), ACE (Active Cospherical Engine) en het EVO platform wat nu als DOS2 door het leven gaat. Voor mij waren de Reactors wellicht beter geschikt dan de Phantoms, omdat ze als stereopaar net niet de glazen uit de kast lieten marcheren als het laag weer eens donderde.
Weer een succesnummer?
Terwijl Devialet in 2021 Devialet hun Phantom lijn stroomlijnde in de Phantom I en Phantom II, beide verkrijgbaar in een standaardversie, een krachtigere versie en een chique Opéra de Paris versie en tussen neus en lippen hun versie van de ultieme in-ear, de Gemini, introduceerde, hebben ze in 2022 bepaald niet stilgezeten. Begin dit jaar kregen we de eerste 3D soundbar van het merk voorgeschoteld, de Dione (die binnenkort ook in een gouden Opéra de Paris uitvoering tot ons zal komen), nu confronteren onze Franse vrienden ons met hun idee hoe een draagbare speaker eruit zou moeten zien. De Devialet Mania. Heeft u even?